úterý 23. prosince 2014

Vánoční stromeček

Dokážete si představit Vánoce bez stromečku? Bez baněk ? Světýlek? Kam bys jsme ukládaly dárky, kdyby jsme stromeček neměly? Dnes jsem se nad tím zamyslela a zajímalo mě, kdy se vlastně první stromeček objevil a po krátkém hledání jsem našla pár zajímavostí:

  • první stromeček pochází z Německa a objevila se o něm zmínka v kronice z roku 1570
  • v Česku poprvé postavil stromeček pro své blízké ředitel stavovského divadla v roce 1812
  • poté se pomalu začal rozšiřoval po bohatých měšťanských rodinách okolo 40 let 19. století 
  • stromečky měly sloužit jako ochrana
  • věšely se nad štědrovečerní stůl špičkou dolů

Jedle, borovičky, smrčky nebo umělé stromečky má už doma každý z nás. Pro mě zdobení stromečku je rituál, od dob co mi ho nenosí Ježíšek, si tuhle činnost vychutnávám osobně s pohádkou již několik dní před Štědrým dnem abych si ho pořádně užila. Opět jsem volila svou oblíbenou fialovo-růžovo-stříbrnou kombinaci a jako oživení jsem si letos vyrobila krásné bílé ozdůbky z domácí samo tvrdnoucí hmoty.







 Samo tvrdnoucí hmota


2 hrnky jedlé sody
1 hrnek kukuřičného škrobu
1 hrnek vody

Všechny ingredience dáme do hrnce (nejlépe s nepřilnavým povrchem) a ohříváme na plotně. Mícháme a za chvíli se nám na uděláme v hrnci bílá hmota. Proces vaření netrvá vůbec dlouho takže je důležité hlídat!Těsto vytáhneme, rozválíme na plát silný 4 mm a vykrajujeme různé tvary dle libosti, které necháme na plechu či papíru schnout pár dnů. Pokud se začnou kraje kroutit, stačí otočit. Hmota je čistě bílá,jemně třpytivá, ale dle libosti si po zaschnutí můžeme jakkoliv nazdobit.


Hezké Vánoce všem dobrým lidem
 ♥ Any 

Žádné komentáře:

Okomentovat